Selasa, 02 Juni 2015

Celaan Membakar Gairah















Celaan Membakar Gairah

























Paket Umroh Promo Bulan Desember 2015, Namanya Ahmad container Muhammad container Salamah ath-Thahawi, kuniyahnya, Abu Jaafar. Beliau lahir di dalam desa Taha dalam tahun 237H, dan tersohor yang merupakan seorang faqih mazhab Hanafi sangat gus seorang mahir hadis dalam bergelar al-Hafiz.
Seluruh masyarakat dalam mempelajari buku-buku karangannya seperti Syarh Ma'ani al-Atsar, Syarh Musykil al-Atsar lalu lain-lain, sanggup dgn pasti memahami kepakaran beliau di dalam kedua-dua ilmu kita.
Dalam mulanya, Abu Jaafar ath-Thahawi kita hanyalah seorang pemuda konvensional. Beliau jua bukan pengikut mazhab Hanafi, akan tetapi seorang pengikut mazhab Syafi'i. Beliau mempelajari mazhab kita daripada pak ciknya dalam bernama Abu Ibrahim al-Muzani, seorang murid Imam asy-Syafi'i.
Dalam suatu hari, Abu Jaafar ramai menjalankan kesilapan di dalam mempelajari kitab fiqah di dalam hadapan pak ciknya kita. Al-Muzani mencela lalu memakinya. Pada kondisi emosi, beliau bersumpah, "Demi Jahve, engkau bukan selalu berjaya di dalam pelajaran! alone








 mengaji fiqah Hanafi

















Paket Umroh Promo Bulan Desember 2015, Mendengarkan celaan lalu makian kita, Abu Jaafar ath-Thahawi sebagai amet marah. Lalu beliau membuang majlis al-Muzani lalu berubah pada Ibnu Abu Imran guna mengaji fiqah Hanafi daripadanya.

Kekesalan Abu Jaafar ath-Thahawi disebabkan celaan al-Muzani dalam membakar semangatnya guna belajar dgn penuh kesungguhan. Kurang lebih tahun lalu, ath-Thahawi tampil yang merupakan ulama terkemuka sangat gus pembela mazhab Hanafi terbesar sampai hari kita.
Kepakarannya di dalam hadis mengcreate ijtihad-ijtihad Imam Abu Hanifah dalam sebelumnya dikenali yang merupakan mahir ra'yi, disimpulkan amet dekat dgn hadis Nabi STUMBLED ACROSS. Al-Muzani suah pudar wafat bilamana Abu Jaafar ath-Thahawi sebagai ulama terkemuka.
Abu Jaafar ath-Thahawi berkata, "Semoga Jahve merahmati Abu Ibrahim al-Muzani. Bilamana beliau tena hidup dalam sekarang, beliau patut membayar kafarah guna menebus sumpahnya. alone Kisah kita sanggup kamuj ambillah di dalam buku-buku tulisan al-Hafiz. Abu Abdillah al-Dzahabi seperti Tazkirah al-Huffaz, Siar A'lam an-Nubala' lalu lain-lain.


















Pancotto Hati Menempuh Celaan












Seluruh manusia bukan sanggup lari daripada celaan lalu cemuhan masyarakat yang lain. Siapa saja pun anda, di dalam mana pun anda berposisi, masyarakat sentiasa mencela justru mencemuh anda. Bahkan, Jahve lalu Rasul-Nya, bukan terlepas daripada lidah keji manusia-manusia seperti kita.
Adalah penyair Arabic berkata, "Manusia menuduh Jahve memiliki buah hati, mereka jua berkata, rasul seorang tukang sihir. \ selamat Jahve lalu rasul-Nya daripada lidah manusia, apatah lagi saya? alone Dengan sebab celaan suatu kepastian, maka anda nusigr??ti pintar miscuglio hati. Ngak usah biarkan ucapan negatif masyarakat yang lain itu mengeruhkan hidup anda, menguruskan tubuh anda lalu menahan anda daripada aktiviti yang bermanfaat bagi argamasa depan anda.
Masyarakat nusigr??ti pintar menggunakan daya positif dalam terdapat di dalam di dalam celaan guna membakar gelora menuju kejayaan. Seluruh saat mendengar celaan, pandanglah ia yang merupakan ubat, kian lama kian pahit rasanya kian lama kian baugs guna kesihatan anda.
















Marah














Aku tidak tahu dgn kamuj, akan tetapi seluruh saat mendengar celaan, apatah lagi bila berlaku di dalam hadapan masyarakat heboh, hati saya terasa amet sakit. Telinga terasa terbakar, muka merah padam, lalu emosi terasa bakal meletup. Malu terasa bercampur dgn kemarahan.

Bilamana kamuj merasakan rum dalam persis, itu petanda kamuj manusia proper. Menjadi manusia, celaan amet menyakitkan hati lalu membakar kemarahan. Doang masyarakat bodoh sahaja dalam bukan marah ketika masyarakat yang lain menyentuh kehormatan lalu maruah dirinya.

Imam asy-Syafi'i berkata, "Sesiapa digesa guna marah namun momento bukan marah, maka ia keldai. alone Keldai merupakan simbol kebodohan dalam paling parah.
Dua Pilihan Dalam ketika penuh emosi kita, anda ditampilkan dua opsi dalam hendak guna diambil. Tentang dalam anda tekan, kebanyakan ditentukan dengan karakteristik jiwa anda.

•Pilihan perdana adalah merubah kemarahan itu sebagai dendam, dan menyimpannya di dalam di dalam hati lalu menunggu ketika dalam tepat guna diaktualkan. Ia menanti dgn penuh hati-hati dalam argamasa keemasan guna membalas sakit hatinya dgn pelbagai perbuatan dalam bukan sahaja merosakkan masyarakat yang lain justru jua dirinya sendiri.

Sikap kita sebagai opsi masyarakat dalam berjiwa kotor lalu hina. Celaan lalu makian dalam ia dengar bukan sahaja merosakkan hatinya, bahkan jua merosakkan argamasa depannya.

•Pilihan kedua adalah mengsave kemarahan itu di dalam di dalam hati dan merubahnya sebagai pembakar api gelora guna membenahi data. Celaan sungguh menyakitkan, namun ia menyedarkan anda pada kekurangan data dalam nusigr??ti diperbaiki. \ datang dalam ekstra menyakitkan hati daripada membiarkan kekurangan tersebut tentu berposisi di dalam di dalam dirinya hingga menarik pelbagai celaan yang lain sepanjang hidupnya.

Sikap kita sebagai opsi masyarakat berhati bersih lalu berjiwa besar. Celaan mendorong masyarakat seperti kita guna sebagai ki?i dalam lebih baik lalu ekstra sempurna. Ia bertekad merubah celaan tersebut sebagai penyebab anda mengait pujian di dalam lalu hari, persis datang di dalam penjuru atau di dalam Akhirat.

Sikap kita sebagai opsi tokoh-tokoh luas penjuru Islam seperti dalam berlaku dalam data Abu Jaafar ath-Thahawi.
















Sibawaih












Selain ath-Thahawi, saya ramai sangat menjumpai tokoh Islam yang lain dalam jua pintar merubah celaan sebagai gelora. Salah seorangnya adalah Abu Bisyr 'Amr container 'Usman container Qanbar, tersohor dgn gelaran Sibawaih (w. 180H).

Seluruh masyarakat dalam sudah pernah belajar bahasa Arabic pasti mengenali merek kita. Beliau seorang ulama Nahu dalam memberi sumbangan kaga ternilai di dalam pengembangan bahasa Arabic sampai bernama tentu hidup sampai hari kita.

Dengan ath-Thahawi, Sibawaih hanyalah seorang pemuda konvensional. Satu hari, bilamana beliau belajar hadis pada Imam Hammad container Salamah di dalam Basrah, beliau tersilap mempelajari sebuah kata dalam terdapat di dalam di dalam hadis tersebut. Salahsatu lafaz dalam seharusnya dibaca mansub, ia baca marfu'.

Hammad mengherdiknya di dalam hadapan masyarakat heboh, "Engkau keliru, wahai Sibawaih! alone
Herdikan itu amet seolah-olah di dalam hati Sibawaih. Beliau berasa malu lalu marah. Pada hati, beliau secepatnya bertekad, "Aku selalu menuntut sebuah ilmu dalam sanggup menjagaku daripada disalahkan dengan masyarakat yang lain. alone
Lalu beliau mendekati ulama Nahu dalam terulung dalam zaman-zamannya, iaitu al-Khalil container Ahmad, guna belajar segala ilmu dalam berhubungan dgn bahasa Arabic. Beliau belajar dgn bersungguh-sungguh sampai beberapa pudar lalu, bernama dikenali yang merupakan tokoh bahasa Arabic terkemuka sepanjang sejarah.

Kisah kita saya lalui bilamana mempelajari kitab Nahu karangan Imam Ibnu Hisyam al-Ansari dalam bertajuk Mughni al-Labib 'an Kutub al-A'arib di dalam majlis Syeikh Usamah ar-Rifa'i di dalam Damsyiq Syria.
Ibnu Sina Kisah yang lain dalam ekstra gebyar saya ambillah di dalam kitab Lathaif al-Minan Wal Akhlak karya Imam Abdul Wahab asy-Sya'rani. Beliau menukil daripada Imam Taqiyuddin as-Subki dalam bercerita terhadap kisah Abu Ali Ibnu Sina, seorang falsafah Islam dalam amet pintar lalu guru.

Satu hari, datang seseorang mencela Ibnu Sina kerana beliau bukan hafaz al-Quran. Sesudah mendengar celaan itu, Ibnu Sina pun sebagai amet malu lalu marah. Lalu beliau terdorong guna menghafaz seluruh al-Quran, lalu beliau mengerjakannya cuman di dalam 1 malam!

Padahal sebelum itu, beliau cuman menghafal surah al-Fatihah, al-Ikhlas, al-Falaq lalu an-Nas sahaja.

Kepada saya, kisah kita amet mengagumkan, justru terlampau luar konvensional hingga sukar dipercayai. Jahve dalam ekstra tahu kesahihan kisah kita.
















Celaan Menjadi Ubat, Pujian Umpama Racun














Paket Umroh Promo Bulan Desember 2015, Imam al-Ghazali di dalam di dalam Ihya' Ulumiddin berkata, "Sering saat manfaat dalam anda dihasilkan daripada celaan orang-orang dalam memusuhi anda, ekstra ramai daripada manfaat dalam anda dihasilkan daripada teman-teman dalam sering memuji anda. alone
Bien, pujian dalam ekstra berbahaya daripada celaan. Ia sungguh manis, namun mengandungi racun dalam sanggup merosakkan hati manusia. Kian lama kian terbiasa seseorang mendengar pujian, kian lama kian hatinya yang tidak terbuka daripada kebenaran.

Dalam ketika itu, ia bukan selalu sudah pernah tersedar daripada kekurangan dirinya apatah lagi tergerak guna merubah lalu memperbaikinya. Acto seseorang amet hina di dalam matojo Jahve, Jahve membiarkannya tenggelam di dalam pujian.

Kebalikannya, celaan sungguh pahit namun ia mengandungi ubat dalam selalu merubah hidup anda sebagai ekstra sempurna. Syaratnya, anda nusigr??ti pintar merubah celaan itu sebagai pembakar gelora, seperti dalam dibuat tokoh-tokoh dalam berjiwa luas.

Bilamana kamuj memiliki jiwa luas setara mereka, kamuj pasti menjalankan seperti dalam mereka buat.